αποθετηριο

Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2011

Πρόταση Σαζακλή

Διδακτική πρόταση αξιοποίησης ψηφιακής αφήγησης:
Ονοματεπώνυμο:  Σαζακλή Ευαγγελία
Σκεπτικό: Προτείνεται να αξιοποιηθεί στο μάθημα:
Κείμενα Νεοελληνικής λογοτεχνίας,
Πλαίσιο Διδασκαλίας Σχολείου: τάξη β΄λυκείου,
στο απόσπασμα του βιβλίου : Ν.Καζαντζάκης  "Ζορμπάς"
 Στόχος της εφαρμογής είναι:
--Η εξοικείωση  των μαθητών με ψηφιακή αφήγηση και διδασκαλία
--Η ανάπτυξη δεξιοτήτων  παραγωγής πολυτροπικών κειμένων από τους μαθητές
Ειδικότερα επιδιώκεται:
1) Ο προβληματισμός στα μεταφυσικά ερωτήματα (Μετατροπή σε ψηφιακή αφήγηση της φράσης του Καζαντζάκη: Να μετουσιώνεις το αναπόφευγο σε δικιά σου ελεύθερη βούληση, αυτό είναι ίσως, ο μόνος ανθρώπινος δρόμος της λύτρωσης)
2) Η διαχείριση  και η θετική αξιοποίηση των αρνητικών προσωπικών εμπειριών
3) Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τον Καζαντζάκη, (τις μεταφυσικές αγωνίες και αναζητήσεις του), μέσα  από την οπτική γωνία του υποκειμένου που βιώνει (κι όχι της θεωρητικής συζήτησης περί αυτού)
Τεκμηρίωση:     Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων με αφύπνιση, ενεργοποίηση και εμπλοκή των μαθητών,  επινοήθηκε η κατασκευή και παρουσίαση ενός  ψηφιακού πολυμέσου αφήγησης, μια φανταστική ιστορία της ζωής ενός φυσικού στοιχείου προσωποποιημένου: Θα είναι δηλαδή, ένα παραμύθι
     Ως βοηθητικό στοιχείο δίνεται στους μαθητές φύλλο εργασίας, με τα ερωτήματα που θέτουν τα 7 στοιχεία της αφήγησης:
1)      Εστίαση αφήγησης: (Είναι ξεκάθαρος ο σκοπός και η εστίαση της αφήγησης; =Σκοπός:  Σύνδεση και εικονοποίηση της Καζαντζακικής φράσης με το παραμύθι. Εστίαση: Εσωτερική. Αφηγητής: Ομοδιηγητικός)
  2)  Δραματικό ερώτημα: (Κινητοποιεί το ενδιαφέρον; = Κινείται και αυξάνεται  από τον τίτλο: Ο Ελατούλης, σα ναναι το ονομά του κι όχι οποιοδήποτε έλατο, από την αρχή της διήγησης: Μια φορά κι ένα καιρό )
  3)Συναίσθημα: (δημιουργεί συγκίνηση; =Ενεργοποιεί το συγκινησιακό και συναισθηματικό χώρο)
  4) Φωνή: (Ταιριάζει η μουσική επένδυση με το αφήγημα;=  Η μουσική επένδυση έχει υποστεί επεξεργασία ώστε τα cresento του κομματιού, να πέφτουν πάνω στα δραματικά σημεία της τύχης Ελατούλη)
  5) Εικόνες: (η επιλογή των εικόνων συνεισφέρει στην κατάλληλη οπτικοποίηση της αφήγησης;=Βοηθάει –Στην ουσία έγιναν μαζί  κείμενα και  εικόνες)
  6) Οικονομία: (η αξιοποίηση των πόρων της αφήγησης αποδίδει επαρκώς την επιλεγμένη ενότητα ή απαιτούνται περισσότερες λεπτομέρειες;= Αποδίδει επαρκώς ,  χωρίς να κουράζει)
  7) Ρυθμός: (Είναι εξασφαλισμένη η αναγκαία  συνοχή στην αφήγηση ή υπάρχουν χάσματα;= Αποτελείται από τρεις (3) διαιρετές ενότητες,  τη μετάβαση των οποίων συμπληρώνει αθόρυβα και αβίαστα η αφαιρετική σκέψη του αναγνώστη) 
     ΧΡΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ 
   Εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουν οι μαθητές:
1)  MS  Movie maker
2) MS Word
3) Google: (Αναζήτηση και λήψη εικόνων) 
4) You tube downloader  και convertor
5) Audacity
6) Moyea Video4Web Converter
7) Βιβλίο του Ν.Καζαντζάκη: Ζορμπάς
8) Σχολικό εγχειρίδιο για το μάθημα της λογοτεχνίας  Β' Λυκείου (απόσπασμα από βιβλίο)
    Τα παιδιά θα διαβάσουν το βιβλίο του Ν.Καζαντζάκη,  (εξ ου και το απόσπασμα του σχολικού εγχειριδίου) για να έχουν ολοκληρωμένη αντίληψη της κοσμοθεωρίας του συγγραφέα. Ακολούθως θα αναζητήσουν και θα επιλέξουν εικόνες από τη μηχανή αναζήτησης google και θα εισαγάγουν αυτές  προς επεξεργασία στο περιβάλλον του λογισμικού ms movie maker. Θα γραφτεί κείμενο αφήγησης ώστε να σχηματίζει ολοκληρωμένη ιστορία. Θα προστεθούν οι αφηγηματικές φράσεις σε κάθε κλίπ, εφέ μετάβασης και θα συγχρονιστούν.
    Με το you tube downloader θα  "κατεβάσουν"  το μουσικό βίντεο για να χρησιμοποιηθεί ως μουσική επένδυση.Θα το μετατρέψουν σε ηχητικό αρχείο με το audacity  και θα  το ενσωματώσουν και θα συγχρονίσουν με  τα υπόλοιπα στοιχεία.Το έργο θα αποθηκευτεί ως ταινία, θα μετατραπεί σε άλλο αρχείο με το Moyea Video4Web Converter και θα  "ανεβαστεί" στο you tube.
     ΙΔΕΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
  Το ίδιο ψηφιακό υλικό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αφορμήσεις, προβληματισμούς και συζητήσεις  με τρόπο ανάλυσης, αναζήτησης ή καταιγισμό ιδεών στο μάθημα:
    α) της Γλώσσας Γ΄ Λυκείου στην ενότητα : Οικολογία- Περιβάλλον - επέμβαση του ανθρώπου στη φύση,
    β) Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄Λυκείου :Θεοτόκης: Κατάδικος, («μετουσιώνεις την ανάγκη σε ελεύθερη βούληση» )
    γ) Στην "Ιθάκη" του Καβάφη, Κείμενα Νεοελ.Λογ. Α΄Λυκ. ( σημασία έχει το ταξίδι, πλούσιος με όσα κέρδισες στο δρόμο),
    δ) στο μάθημα  Φιλοσοφίας Θεωρ.κατεύθ.Β΄Λυκ. (ενότητα για το θάνατο, τις μεταφυσικές ανησυχίες, το ποσοστό ελευθερίας μας κι από τις βιολογικές μας ακόμη ανάγκες, κλπ.)
      Εναλλακτικά, 
μπορεί να αποτελέσει τον κορμό με περαιτέρω επεξεργασία παντός είδους για παραγωγή του ίδιου με επιλογή διαφορετικού  τέλους(πολυτροπικότητα), πρόσθεση εμπειριών, να δημιουργηθεί ένα wiki των μαθητών όπου θα καταγράφονται σκέψεις και συναισθήματά τους, και θα ξεκινήσουν φιλοσοφικές αναζητήσεις.

4 σχόλια:

  1. Εξαιρετική η απόδοση του παραμυθιού!Με συγκίνησε ιδιαίτερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επειδή έζησα από δίπλα και τη δημιουργία του, ένα έχω να πω: εμπνευσμένο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ωραία αφήγηση ! Σωστή τοποθέτηση, και φαντάζομαι ότι αυτή είναι μόνο η αρχή δημιουργιών....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. εύστοζη η συσχέτηση της καζαντζάκειας ρήσης με τον ελατούλη! Και η μουσική κούμπωνε τέλεια! Ως άπειρη εντελώς από "τέτοια" νιώθω δέος......

    ΑπάντησηΔιαγραφή